2014 års vackraste brudpar – vilka är de egentligen? Bröllopsbloggen har svaren.

 
När och hur träffades ni?

Första gången vi träffades var på Mitterminsmötet (ett ungdomläger med Svenska Kyrkans Unga) på Tallnäs stiftsgård 2005. Vi satt även i samma styrelse. Anton var den fromme killen med lockigt hår och världens längsta tunga (brudgummen kan både slicka sig på hakan och näsan!) Stine var den coola tjejjen med pilotglasögon som hängde med det häftiga gänget.  Men det var först under ett nyårsläger 2008/2009 som vi verkligen lärde känna varandra. 

 

Vad var det första ni tänkte om varandra?

Anton: Vilken tjej! Hon både hörs, syns och har otrolig karisma! Jag tänkte att en sån tjej egentligen är aldeles för frammåt för att bli kär i en kille, så blyg som jag. Men jag tänkte också att om jag missar henne, så kommer jag nog att ångra mig i framtiden. Just nu ångrar jag verligen inte att jag vågade säga "Hej". 

Stine: Först tänkte jag att han var en from människa som skulle bli präst! Vilken normal kille vill bli det när man är 17? 

Vad var det som gjorde att ni fastnade för varandra?
Anton: Stine sprider en enorm genuin glädje omkring sig. Hon får andra på bra humör med sin omtänksamhet, sitt leende och oblyga skratt. För mig var och är det helt oemotståndligt!

Stine: Jag tror det var hans förmåga att vara allvarlig i ena stunden och i nästa världens barnsligaste kille. Kombinationen att skratta tillsammans och ha djupa diskussioner tror jag var det jag fastnade för. Hans rumpa tror jag också bidrog! ;) 


När visste ni att det skulle vara ni för resten av livet?
Anton: Stine och jag har gjort allt väldigt fort i vårt förhållande. Vi flyttade t.ex ihop efter bara ett halvår efter att vi blivit tillsammans. Men alla de saker som först kännts gå väldigt fort, har samtidigt kännts helt rätt. Att det skulle bli jag och Stine för resten av livet har nog inte kommit till mig helt plötsligt, utan den känslan har nog formats efter all den fantastiska tid jag har fått spendera med henne under de år vi nu har varit tillsammans.

Stine: Oj, när jag insåg att han står ut med mig(?) Skämt å sido. Men tror att det växte fram ju längre tiden gick. Detta är mannen som jag vill bli gammal med. Han är rolig och har fötterna på jorden!

 

Beskriv varandra med tre ord!

Anton: Stark, intensiv, läcker!

Stine: Älskvärd filosof med barnasinnet kvar

 

Stine: Vad räddar Anton främst ur ett brinnande hus (förutom dig)?
Han räddar nog sitt Playstation 4

Anton: Vilken sak skulle Stine ta med till en öde ö?
Hon skulle ta med sig sina löparskor så hon, efter att hon blivit räddad, både hade kroppen och solbrännan redo för "beach 2015". Eller kanske någon av Twilight böckerna. 

 

Stine: Om Anton vore ett djur, vilket skulle han då vara?
Han skulle vara en fin raskatt av något slag: Självständig, livsnjutare som älskar att gossa!

Anton: Om Stine vore en hund, av vilken ras skulle hon då vara?
Stine skulle vara en Golden Retriever. Hon älskar mat och att bli gosad med! 

 

Beskriv frieriet – när, var, hur många glädjetårar?

Anton: Det var så romantiskt! jag hade planerat allt in i minsta detalj! Champagne, rosor, stråkkvartett, den vackra solnedgången i december (kl 14.30). Vi grät så mycket att vi var tvugna att dricka Resorb i en vecka efterråt. 

Stine: Inte för att göra någon besviken. Men det skedde en sketen torsdag när vi kommit hem från skolan precis innan vi skulle åka till jobbet. Något vi bestämt sedan länge ;) Inga överraskningar här inte!

 

Beskriv era förväntningar på bröllopet!

Stine: Det ska bli en oförglömlig dag/natt tillsammans med våra nära och kära. God mat och många härliga tal och sånger som genererar mycket skratt!

Anton: Det kommer bli en fantastisk dag som jag ser fram emot att få fira med hela den stora släkten (som nu blir dubbelt så stor) Jag hoppas på mycket glädje, skratt, sång och tal!

 

Vad är enklast respektive svårast med att planera ett bröllop?
Anton: 
Med två blivande präster som ska gifta sig så har själva vigseln varit det lättaste att planera. Vem som ska viga oss och hur bröllopet ska se ut tog fem minuter att komma fram till. Det jobbigaste har varit att bestämma alla smågrejjer runtomkring. Sånt man glömmer, men ändå måste ha bestämt. Vilken sorts papper ska inbjudningarna var tryckta på? Vilka blommor ska vi ha på festen? Vilket foto av Stine ska jag ha som referens för min helryggstattuering i fyrfärg som jag ska överraska henne med på bröllopsnatten?

Stine: Det enklaste är helt klart själva vigseln - som också är det viktigaste! Vi vet hur vi vill ha det!
Det svåraste är alla beslut som man måste ta! Det finns så mycket att välja mellan! 

 
Beskriv temat på ert bröllop med ett ord!
Anton: detbästasedanfärdigskivatbrödmedjordnötssmörochbjörnbärssyltpå!

Stine: orange-blått-purpuri-av-kärlek

 
Varför valde ni just Torslanda kyrka till er vigsel?
Anton: När man ska bli präst så är det lite oundviklig att man blir lite "kyrkonörd" på köpet. Torslunda tyckte jag var fantastisk när jag såg den för första gången. Inte för att kyrkorummet i sig är speciellt unikt, utan snarare för vissa detaljer som, enligt mig, förhöjer känslan mella modernt och traditonellt. När ni går in och sätter er (innan brudparet kommer, såklart) så kolla in golvet i kyrkan. Det stämmer inte riktigt in med resten av rummet, de är liksom för exakt för att kunna vara från 1800-talet. Det är nämligen för att golvet är omgjort under 2000-talet. Gammalt möter nytt alltså...Att vi valde Torslunda har alltså inget att göra med att det är brudens konfirmandkyrka...eller kanske lite. 

Stine: Det är min gamla hemkyrka där jag är konfirmerad i. En vacker kyrka som betytt mycket för mig! 

 

Stine: Vad får Anton absolut inte ha på sig vid vigseln?

Han får inte ha för mycket mönster eller något rosa! 

Anton: Vad får Stine absolut inte göra vid vigseln?
Stine ska springa ett marathon i Köpenhamn den 18 maj. Jag hoppas att detta inte är en övning inför vigseln. Men kommer hon in med löpardojjorna under bröllopsklänningen kommer jag ana oråd. 

Ni kommer att lova varandra att stå den andre bi i nöd och lust. Hur tror ni att man får ett äktenskap att vara?

Anton: Här måste jag nog vända mig till kokkonsten för svar. Jag tänker mig att det är lite som när man gör Bearnaisésås. Åggen och smöret måste ha samma temperatur för att förhindra att allt skär sig. Det handlar alltså om en balans mellan ingredienserna. Lite på samma sätt tänker jag mig att man ska försöka vara som man och hustru. Inte att båda parterna nödvändigtvis ska tycka och tänka samma saker för att hålla ihop, utan snarare att man ska kunna bejaka varandras olikheter. Ägg och smör är inte en naturlig kombination, de vill inte hålla ihop. Men när man kan bejaka det man har gemensamt så skapar olikheterna det lilla extra i äktenskapet...eller såsen...eller vad det nu var jag pratade om...Bearnaisésås är gott!

Stine: "Det ligger mycket i det du säger" - med den frasen löser man mycket!  


Och slutligen – hur många kidz blir det?
Anton: Tillräkligt många för att kunna spela upp en trovärdig scen av jesu födelse. Hur mågna blir det...tre vise män, Josef, Maria, Jesus, herdarna, ängeln...justdet värdshusvärden också. Men sen kan säkert någon spela fler roller, lite farsaktigt sådär. Smälla i dörrar etc. ja ni fattar. Så kanske 8 då?

Stine: vi börjar med ett! sen får vi se om vi får blodad tand :)

1 kommentarer

Malin

12 Mar 2014 18:06

Haha, Stine, med tre ord var det! Vilka härliga svar! <3

Kommentera

Publiceras ej